اصول نگهداری صحیح از توربوشارژر - Tickstar

نوشته شده توسط: مدیر
2 ماه قبل
88 بازدید

در این مقاله نکاتی برای افزایش عمر سیستم توربوشارژر در خودروی شما جمع‌آوری شده است. در همین راستا به دلایل عمده خرابی‌های توربوشارژر در اثر عدم نگهداری صحیح نیز پرداخته می‌شود.

در ابتدا به سه مورد بسیار مهم که در عمر توربوشارژر تاثیرگذار هستند اشاره می‌کنیم. روشن‌کردن موتور، خامو‌ش‌کردن موتور و سرویس روغن موتور.

روشن‌کردن موتور

اولین چیزی که باعث فشارآمدن به توربوشارژر و فرسایش سریع آن می‌شود این است که خودرو را روشن کنید و بلافاصله حرکت کنید. خودروهای امروزی دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که کارکردن با آنها آسان است، فقط کافیست سوییچ را سر جایش قرار دهید، دنده را درگیر کرده و حرکت کنید. از زمانی‌که خودرو را روشن می‌کنید در مدت چند ثانیه صدها اتفاق رخ می‌دهد و یکی از مهم‌ترین اتفاقات جریان روغن از پمپ روغن به سوی توربوشارژر است. وقتی موتور خودرو را روشن می‌کنید ابتدا تاخیر بسیار اندکی وجود دارد تا روغن از کارتر به توربوشارژر برسد و در این مدت توربوشارژر با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت موتور درحال چرخیدن است. می‌دانیم که روغن تنها روان‌کار برای توربوشارژر است بنابراین رساندن درست و سریع روغن به توربوشارژر بسیار مهم است تا از آسیب‌رسیدن به بلبرینگ‌های آن جلوگیری شود.

در این چند ثانیه بحرانی، بهترین کار این است که پس از اولین استارت هنگام صبح، قبل از حرکت اجازه دهید موتور خودرو حداقل به مدت ۲ دقیقه درجا کار کند. اگر خودرو کمتر از ۳ ساعت خاموش مانده باشد می‌توانید زمان کارکردن درجا را به حدود ۳۰ ثانیه کاهش دهید. این موضوع یک دلیل ساده دارد و آن دمای روغن است. هنگامی‌که مدتی از خودرو استفاده نشده باشد روغن داخل آن سرد و سفت می‌شود و از مجراها، مسیرها و فیلترهای موجود در سیستم روغن‌کاری به‌کندی جریان پیدا می‌کند. روغن سردی که به‌کندی حرکت می‌کند نمی‌تواند وارد تمام مجراها و شکاف‌های ریز میان قطعات در توربوشارژر شود و چون سرعت چرخش توربین توربوشارژر بسیار بالا است در اثر فقدان جریان روغن خیلی سریع آسیب می‌بیند.

دمای ایده‌آل برای جریان‌یافتن و ارائه روان‌کاری صحیح توسط روغن بین ۸۲ تا ۹۸ درجه سانتی‌گراد است و در روزی که هوا سرد باشد ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد تا روغن به این دما برسد. هنگامی‌که با چند دقیقه کارکردن در حالت درجا موتور خودرو را گرم کردید بهترین کار این است که حداقل تا ۵ دقیقه بعد را با ملایمت رانندگی کنید و بیش از یک‌چهارم پدال گاز را فشار ندهید. رانندگی ملایم به روغن این فرصت را می‌دهد که کاملا گرم شود و وظیفه خود که روغن‌کاری تمام قسمت‌های مهم توربوشارژر است را انجام دهد.

خاموش‌کردن خودرو

در مورد اینکه قبل از خاموش‌کردن یک خودروی مجهز به توربوشارژر، موتور آن باید چه مدت درجا کار کند صحبت‌های زیادی شده است. اول از همه توضیح می‌دهیم که چرا خودروی شما قبل از خاموش‌شدن باید خنک شود و اینکه چرا درجا کارکردن بیش از حد موردنیاز در عمر توربوشارژر تاثیر منفی می‌گذارد. می‌دانیم که سرعت چرخش توربین توربوشارژر بسیار بالاست و روغن موردنیاز خود را از موتور دریافت می‌کند بنابراین منطق حکم می‌کند که قبل از خاموش‌کردن موتور، سرعت چرخش توربین توربوشارژر را کاهش پیدا کند و روغن کافی نیز به آن برسد. هنگامی‌که موتور خودرو را خاموش می‌کنید توربین توربوشارژر بلافاصله متوقف نمی‌شود بلکه به مدت یک دقیقه یا بیشتر همچنان درحال چرخش خواهد بود و در این مدت چون موتور خاموش است روغن به بلبرینگ‌های آن نمی‌رسد و باعث فرسایش آنها می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه شده است که قبل از خاموش‌کردن خودرو اجازه دهید موتور به مدت چند دقیقه درجا کار کند. اتفاق خوبی که در این چند دقیقه رخ می‌دهد کاهش سرعت چرخش توربین توربوشارژر است اما اگر موتور مدت طولانی درجا کار کند دمای محفظه موتور، روغن و توربوشارژر به‌تدریج افزایش می‌یابد. علت این موضوع این است که خودروهای امروزی طوری طراحی شده‌اند تا درحال حرکت کار کنند که باعث عبور جریان هوا از رادیاتور و محفظه موتور و خنک نگه‌داشتن آنها می‌شود. بهترین کار این است که هنگام نزدیک‌شدن به مقصد تا حد امکان با ملایمت رانندگی کنید. هنگامی‌که وارد فضای پارک امنی شدید اجازه دهید موتور خودرو به مدت ۲ دقیقه درجا کار کند ولی از ۲ دقیقه بیشتر نشود. کارکردن درجا به مدت ۲ دقیقه برای کاهش سرعت توربوشارژر و جلوگیری از افزایش دمای محفظه موتور مناسب است.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *