لنت ترمز جلو خودرو - لنت ترمز دیسکی | تیک استار

لنت ترمز جلو یا لنت ترمز دیسکی

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با چگونگی تولید لنت ترمز جلو خودرو صحبت کنیم در ابتدا به معرفی لنت ترمز و انواع آن می پردازیم.لنت ترمز قطعه ای است که در اکثر ماشین ها باعث کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه می شود.در یک نوع تقسیم بندی لنت ترمز را به دو دسته ی آزبستی و غیر آزبستی تقسیم می کنند:

  • لنت ترمز آزبستی:از قطعاتی مثل آزبست ۱ ،چسب و پرچ و … ساخته شده است.
  • لنت ترمز غیر آزبستی:در این نوع از قطعات اصطکاک زای دیگری استفاده می شود.

 

گروه بندی لنت ترمز از نظر سختی

  • لنت ترمز منعطف:لنت هایی که بتوان آن را روی کفشک های هلالی با قطرهای مختلف نصب کرد.
  • لنت ترمز غیرمنعطف: این نوع لنت ترمز برای جلو خودرو استفاده می شود و برای لنت دیسکی و هلالی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند به صورت قالب ریزی شده باشد.

گروه بندی لنت ترمز از نظر کاربرد:

  • وسایل نقلیه سبک:در این وسایل از لنت های دیسکی و هلالی استفاده می شود که شامل موتور و ماشین با وزن پایین دو تن می شود.
  • وسایل نقلیه نیمه سنگین:وسایل نیمه سنگین شامل مینی بوس و کامیونت می شوند که وزن آنها بین دو تا پنج تن می باشد.در این وسایل از لنت های دیسکی و هلالی استفاده می شود.
  • وسایل نقلیه سنگین:برای ماشین های پنج تا ده تن مثل اتوبوس استفاده می شود نوع لنت هم هلالی می باشد.
  • وسایل نقلیه فوق سنگین:استفاده از لنت های هلالی در ماشین های ده تن به بالا

ویژگی های لنت ترمز جلو:

  • یک دست بودن ویژگی های اصطکاکی موثر
  • نباید دارای ایراد هایی مثل ترک خوردگی و کنده شدگی داشته باشد
  • کیفیت ساخت آن به گونه ای باشد که که تا زمان یک سال پس از تولید از آزمایشات سر بلند بیرون آید
  • رنگی بودن کفشک فلزی در قسمت سطح خارجی اش
  • لنت ترمز چسبی باید محکم باشد و شکستگی بر ندارد..

لنت ترمز جلو یا همان لنت دیسکی

لنت ترمز دیسکی

منظور از لنت ترمز ماده اصطکاکی و مالی که معمولا روی دیسک یا کفشک فلزی نصب گردیده و عمل ترمز و بازدارندگی را به چرخ های اتومبیل منتقل می سازد.هر لنت ترمز از دو قسمت اصلی،کفشک و مواد پودری تشکیل می شود و هر دست لنت شامل چهار عدد لنت مربوط به یک محور می باشد.

ویژگی های لنت ترمز جلو یا همان لنت دیسکی

هر لنت ترمز جلو( دیسکی) به طور متوسط دارای ۵۰ تا ۱۵۰ گرم مواد پودری متراکم شده است و فلز زیر آن کفشکی از ورق آهن به ضخامت ۴ تا ۵ میلی متر است و وزن آهن در یک لنت ترمز به طور متوسط ۲۰۰ گرم است و ابعاد یک لنت به طور متوسط ۱۲*۶۰*۹۰ میلی متر است.مواد اصلی لنت ترمز جلو (دیسکی) عبارت است از مواد اصطکاک آور،مواد پر کننده،براده فلزات و رزین های ترموست می باشد.

تفاوت لنت ترمز جلو(دیسکی) با لنت عقب(کاسه ای)

  • لنت جلو یک صفحه ی دیسکی صاف دارد ولی لنت عقب درون یک کاسه قرار گرفته است.
  • لنت عقب قطعات کوچک زیادی دارد و تعمیر آن دشوار است.
  • کم هزینه بودن تولید لنت عقب و ساده بودن آن نسبت به لنت جلو
  • لنت های جلو از عقب قوی تر اند.
  • دلیل برتری لنت ترمز جلو نسبت به لنت عقب
  • کیفیت و کارایی بالاتر لنت ترمز جلو به دلیل تحمل فشار بیشتر نسبت به لنت عقب
  • عبور بهتر گرما در لنت ترمز جلو
  • لنت جلو در محیط مرطوب و یا گرم کارایی بیشتری نسبت به لنت عقب دارند.

فرآیند تولید لنت ترمز جلو

تولید لنت ترمز جلو

لنت ترمز استاندارد از دو بخش صفحه ی پشتی و ماده سایشی تشکیل می شود قبل از اتصال این دو قطعه، ابتدا شسته شده سند بلاست شده و سپس چسب مخصوص بر روی آن زده می‌شود در مرحله بعدی ماده سایشی درون قالب ریخته میشود. سپس به کمک حرارت و فشار این دو قطعه به یکدیگر متصل می شوند. به مرور زمان در اثر شرایط سخت آب و هوایی و گرما و نیروی گشتاور حاصل در هنگام ترمز ماده چسبناک لایه لایه می شود. در این حالت چسبندگی بین دو قطعه از بین رفته ماده سایشی از صفحه پشتی جدا شده و باعث ارتعاش کاهش عمر لنت و کارایی آن می گردد. زیرا ماده ی سایشی به طورکامل و یک دست با دیسک ترمز تماس نداشته و به این ترتیب پس از گرفتن ترمز مسافت بیشتری تا توقف کامل طی می شود فناوری NRS با ایجاد ۱۰۰ خوار کوچک فولادی این مشکل را برطرف کرده و کارایی لنت ترمز را در سراسر طول عمر آن افزایش می دهد برخلاف لنت های معمولی صفحات NRS با ماده سایشی به طور کامل ترکیب می شود.در طول فرایند اتصال حرارت و فشار باعث می‌شود تا ماده سایشی در اطراف صد ها خار NRS قالب گیری و محکم شود.فناوری NRS با پخش کردن نیروی گشتاور حاصل در هنگام ترمز در سراسر لنت از لایه لایه شدن آن جلوگیری می کند.این خارهای فلزی در داخل مواد سایشی مانع از جدا شدن آن از صفحه پشتی گشته و به این ترتیب کارایی بیشتر عمر طولانی و کاهش نویز را در پی خواهد داشت.

تعویض لنت ترمز جلو

این فرآیند در پنج مرحله به شرح زیر صورت می گیرد:
۱٫باز کردن فرمان در جهت چرخی که باید لنت آن مورد تعویض قرار گیرد.با استفاده از جک و خرک چرخ را باز کرده و به لنت ترمز می رسیم.
۲٫در این مرحله نیازمند آچار هایی با شماره های مناسب هستیم تا بتوانیم بخش متحرک لنت ترمز جلو(دیسکی) را جدا کنیم.باید با استفاده از یک آچار مهره داخلی را ثابت نگه داریم و با آن یکی مهره ی خارجی را باز کنیم.برای اینکه پیستون حرکت نکند در این مرحله باید قطعه چوبی را میان پیستون و دیواره قرار دهیم.
۳٫پس از باز کردن فنر ها لنت جدید را با قدیمی تعویض میکنیم و با یک پارچه ی نخی به آرامی سطح دیسک را تمیز می کنیم.
۴٫در این مرحله چوب را خارج کرده و چرخ را می بندیم.
۵٫برگرداندن روغن به داخل مخزن تا جایی که سطح آن به مقدار خوبی برسد.