لنت ترمز عقب - ترمز کاسه ای | تیک استار

لنت ترمز عقب

لنت ترمز عقب

هر خودرو در چرخ های جلو و عقب دارای لنت ترمز می باشد.لنت ترمز عقب شاید اهمیت تقریبا کمتری نسبت به لنت ترمز جلو داشته باشد اما بدون شک تاثیر زیادی در توقف و کاهش سرعت ماشین ایفا می کند.قبل از اینکه به بیان ابعاد لنت ترمز عقب خودرو بپردازیم لازم است اطلاعات پایه ای در مورد لنت ترمز داشته باشیم.
لنت ترمز با ایجاد اصطکاک با دیسک در چرخ جلو و با کاسه در چرخ عقب باعث کاهش سرعت و ایجاد شتاب منفی در خودرو می شود.جالب است بدانید قدرت سیستم لنت ترمز بیش از ده برابر قدرت موتور می باشد.به عنوان مثال خودرویی را در نظر بگیرید که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و با وزن ۱۰۰۰ کیلو گرم در حال حرکت است برای نگه داشتن این اتومبیل توانی به میزان ۱۵۰ کیلو وات مورد نیاز است.
نحوه ی عملکرد لنت به این گونه است که با تولید نیروی اصطکاک در چرخ های خودرو انرژی جنبشی آن را تبدیل به انرژی حرارتی می کند.سپس با پخش شدن این انرژی در فضا خودرو از حالت حرکت کم کم سرعتش کاسته و متوقف می شود.

معرفی لنت ترمز عقب (ترمز کاسه ای)

 

شاید بتوان گفت نزدیک به صد سال است که لنت ترمز عقب برخی ماشین ها به شکل کاسه ای می باشد.ترمز های کاسه ای دارای ساختار ساده ای بوده و هزینه ی تولید آنها پایین می باشد.با اینکه ترمز های دیسکی نسبت به این ترمز ها بهتر کار می کنند ولی هنوزهم در برخی از خودرو ها مانند کامیون های ارزان قیمت از این ترمز استفاده می شود.
جنس ترمز های کاسه ای از چدن می باشد و به خاطر شکلی که دارند به این نام معروف شده اند.تمامی اجزای این ترمز در درون کاسه قرار گرفته اند.وقتی فرد راننده پدال ترمز را می فشارد به دو کفشک درون کاسه فشار وارد می شود و با ایجاد اصطکاک سرعت ماشین را کاهش می دهد و متوقف می کند.

مزایای لنت ترمز عقب

  • هزینه ی نگهداری آن پایین است چون به گونه ای یکپارچه طراحی شده است.
  • تعویض آسان لنت ها فقط با باز کردن کفشک ها
  • عدم نیاز به کمپرسور یا مایع خاص برای جدا کردن پیستون ها
  • هزینه ی پایین تعویض لنت ها

فرایند تولید لنت ترمز عقب

تولید لنت ترمز کاسه ای

تولید لنت ترمز کاسه ای

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ترمز کاسه ای از اجزای بسیار مختلفی تشکیل شده است.برخی از این اجزا عبارت اند از:درام،صفحه ی پشتی و نگهدارنده و … می باشد برای تولید ترمز کاسه ای ابتدا تمام اجزا جداگانه توسط دستگاه ها و تجهیزاتی خاص تولید می شوند.برخی از این قطعات در قالب های مخصوص به وجود می آیند.قطعات تولید شده بر روی صفحه ی پشتی سوار شده و به طور هماهنگ و یکنواخت در کنار هم قرار می گیرند و کاسه ی ترمز را به وجود می آورند.

فرایند تعویض لنت ترمز عقب(کاسه ای)

در اتومبیل هایی که لنت ترمز عقب یا لنت کاسه ای دارند فرآیند تعویض پیچیده تر از لنت جلو می باشد که در ادامه به بیان مراحل تعویض لنت ترمز عقب می پردازیم:
۱٫اولین کاری که باید صورت گرفته شود خلاص کردن ترمز دستی است.سپس اتومبیل را در حالت دنده عقب قرار داده و موانعی را در پشت و جلوی چرخ های جلو قرار می دهیم.با استفاده از جک و خرک چرخ را باز می کنیم.
۲٫وقتی چرخ را باز کنیم با کاسه ای روبرو می شویم.در این کاسه هم ترمز و هم لنت قرار دارد.با یک پیچ گوشتی تخت درپوش توپی کاسه را می گشاییم.مهره ای را که در عقب درپوش توپی است را با نمره ی مناسب آن به وسیله ی آچار بکس باز می شود.اگر در خودروی مورد نظر مهره ی خورشیدی وجود داشت با باز کردن پین،مهره ی خورشیدی هم باز خواهد شد.
نکته ای که باید در این مرحله به آن توجه داشت این است که در هنگام انجام این مرحله مراقب باشید که قطعات آغشته به گریس روی زمین نیفتاده و آلوده نشوند.
۳٫در این مرحله مراقب گرد های لنت ترمز در درون کاسه باشید زیرا برای دستگاه تنفس خیلی خطرناک می باشد.با برداشتن درام می توانید مجموعه ی داخلی کاسه را ببینید.
۴٫اگر در هنگام در آوردن و یا جا زدن کاسه ترمز با مشکل مواجه شدید به احتمال زیاد به دلیل ساییدگی لبه ی کاسه ی ترمز می باشد که باید به وسیله ی دستگاه تراشکاری این مشکل رفع شود.
۵٫این مرحله را با دقت بیشتری انجام دهید.خار های روی کفشک ها و فنر های متصل به آن را به آهستگی با ابزاری باز کنید.یادتان باشد که محل قرار گیری اجزا چگونه است.اگر فکر می کنید یادتان می رود از آن عکس بگیرید.
۶٫قبل از سوار کردن دوباره ی اجزا اگر نیاز به تمیز شدن دارند این کار را انجام دهید.

چند نکته ی مهم

لنت ترمز عقب

۱٫روش از بین بردن لنت ها خاص بوده به همین دلیل از سپردن آن به دست سطل های زباله ی خانگی خود داری کنید و به نمایندگی ها تحویل دهید.
۲٫دستکشی را که با آن لنت ترمز عقب را باز کرده اید را بشویید و از تکاندن آن پرهیز کنید.
۳٫اگر لنت های ماشین شما تازه هستند در هنگام رانندگی با لطافت با آنها برخورد کنید.
۴٫بعد از اینکه فرآیند تعویض لنت را انجام دادید روغن اضافی را به مخزن برگردانید.
۵٫در هنگامی که لنت های تازه در چرخ ها استفاده می کنید از آوردن فشار زیاد به آنها خودداری کنید زیرا احتما داغ کردن لنت ها بسیار زیاد می شود.